Det blir allt vanligare att B2B-företag väljer att digitalisera deras kunders köpprocess vilket därmed sparar tid och administration. Inte sällan sneglar man mot traditionella E-handelsleverantörer men det man då glömmer är att B2B-företag ofta har helt andra behov än B2C-företag. Ett exempel är behovet av kundspecifika priser samt kopplingar till olika ekonomi- och produktionssystem. Men skillnaderna sträcker sig långt utanför enbart produkthanteringen.

En del grossister jobbar regelbundet med utbildningar för sina återförsäljare för att dessa ska kunna ge konsumenterna korrekt information och hjälp. Här kan det uppstå ett behov av att återförsäljare ska kunna boka utbildningar via webbsystemet.

Även när det kommer till design är skillnaden mycket stor mellan B2B och B2C. När man arbetar med B2C behöver designen vara betydligt mer ”säljande”. Många av besökarna har aldrig varit på webbplatsen förut och designen fyller därmed en stor konverterande roll.

Självklart ska även B2B-företag arbeta med design och bygga styrka i varumärket via webbplatsen men framförallt är det ett arbetsverktyg varifrån återförsäljare kan beställa produkter. Det som prioriteras högst är en snabb, smidig och enkel beställningsprocess. De flesta som tar sig till webbplatser gör detta med syfte att beställa produkter. Därmed måste man möta kundens behov och lägga detta i fokus.

Funktionalitet i fokus
När vi arbetar med webbplatser för B2B-företag är första steget att ta fram en plattform med de mest grundläggande behoven. Det är ”ryggraden” som vi sedan utvecklar vidare på med de unika funktioner som behövs beroende på kundernas behov.

Vi är nämligen helt övertygade om att funktionalitet, flexibilitet och uppföljning är de viktigaste ledorden gällande dessa webbplatser. Det ska vara ett enkelt system att hantera men samtidigt ha flexibiliteten för framtida förändringar. Företaget kan behöva rikta om sin verksamhet, kunderna kan få nya behov och konkurrenterna kan skapa nya förutsättningar. Som företagare gäller det därmed att inse att webbplatsen, och dess system, inte är en statisk produkt. I grunden byggs den efter dagens förutsättningar och behov men kan i framtiden anpassas efter nya förutsättningar.

Orsaken att Viström Webb valt att fokusera på B2B handlar just om att vi har en flexibel plattform som kan interagera med flera olika system och samtidigt byggas ut med nya funktioner. Det är vad vi anser at ett B2B-företag bör satsa på för att tydligt möta sina kunders behov. Att snegla för mycket på E-handelslösningar (som har konsumenten i fokus) är inte rätt väg att gå.

Vill ni diskutera e-handelslösningar är ni alltid välkomna att ta kontakt.
Ni hittar mina kontaktuppgifter längst ner på sidan eller här