SEO sökmotoroptimering
Vi skapar relevant och intressant innehåll som gör att fler kunder hittar till din hemsidaorganiskt.
Liksom SEM är SEO ett effektivt sätt att få din hemsida att rankas högre på Google. Till skillnad från SEM är SEO dock snarare en organisk strategi där orden du använder på din hemsida får betydelse för din placering på Google. Det är en både lönsam och långsiktig väg för att positionera dig som expert inom din bransch. Ofta kan texterna också leva under lång tid, vilket gör det till en kostnadseffektiv investering.
Vi skapar relevant och intressant innehåll på din hemsida utifrån ett genomtänkt SEO-perspektiv. Genom en anpassad strategi hjälper vi Google att förstå att just din hemsida har det mest relevanta innehållet som dina kunder söker efter, vilket gör att din verksamhet får bättre synlighet och framstår som mer attraktiv.
Vi hjälper dig med allt från strategin till den faktiska innehållsproduktionen. Genom väl utvalda verktyg kan vi också mäta och analysera innehållet – så att vi ständigt arbetar oss uppåt i rankningen – samtidigt som vi ligger i linje med era affärsmål.
Vad är sökmotoroptimering (SEO)?
Sökmotoroptimering (SEO – Search Engine Optimisation) innebär att jobba med att få en hemsida att synas högt upp i sökresultaten på ett eller flera utvalda sökord. Syftet med att synas högre upp i sökresultat är att nå fler användare som är intresserade av era produkter eller tjänster vid rätt tillfälle. Detta ger mer relevant trafik till din webbsajt, som i sin tur innebär större intäktsmöjligheter. SEO är en långsiktig investering för att nå dina affärsmål.
Mätbara mål
En av många fördelar med sökmotoroptimering jämfört med traditionell marknadsföring (som exempelvis tidningsannonser), är att det går att mäta vad satsningen ger. Du behöver alltså inte förlita dig på magkänsla när du jobbar med SEO. Det är därför viktigt att du sätter ett eller flera mätbara mål med din synlighet på Google. Utan ett mätbart mål kan du inte utvärdera hur din SEO går, eller för den delen optimerar din synlighet, på ett bra sätt. Vilket mål som passar dig beror på din typ av verksamhet. För en e-handlare är oftast försäljning ett bra mål, medan det för tjänsteföretag ofta handlar om att sökmotoroptimering ska generera leads (potentiella kunder).
Sökordsanalys
När du valt ditt mål är nästa steg att fundera igenom vilka googlingra som du ska synas på. Detta kallas ofta för ”att hitta sina sökord” och är en ganska svår uppgift som tar sin tid. Att optimera för sökord som inte leder till ditt mål kostar bara tid och pengar, vilket gör det än viktigare att hitta rätt sökord. Två viktiga saker att tänka på när du väljer sökord är relevans och sökvolym. Du vill bara jobba med sökord som väl matchar vad du har att erbjuda och samtidigt vill du att det ska vara sökord som det faktiskt googlas på, eftersom det inte finns någon poäng med att synas på sökningar som aldrig görs. När du valt ut de sökord som är bäst för dina produkter eller tjänster, består arbetet med sökmotoroptimering huvudsakligen av två saker.
Vill du rankas högre på Google?
Då har du hittat rätt! Kontakta oss så berättar vi mer.