android chevron-right browser cart window chevron-up arrow-right arrow-left checkmark filter

Svenska Motor

Webbapplikation, Webbplats

  • Kund
  • Svenska Motor
  • Samarbete
  • Svenska Motor
  • Vårt uppdrag
  • Webbapplikation, Webbplats

Svenska Motor – Wayke

Svenska Motor är bilbolaget med lång erfarenhet i branschen och finns idag representerade på tre olika orter runt om i Skaraborg. Bolaget ingår i Nordiska Motor koncernen och är auktoriserad återförsäljare och serviceverkstad för Kia på alla sina orter Lidköping, Mariestad och Skövde. Under början av 2020 gick Gustaf E Bil och Svenska Motor i Västra Götaland AB samman och verkar nu under det nya namnet Svenska Motor Sverige AB. Under januari 2020 lanserade vi på Viström Svenska Motors nya webbplats och för att skapa ytterligare långsiktiga förbättringar har vi under 2020 genomfört flertalet förbättringsarbeten på webbplatsen.

Ny integration mot Wayke bilmarknad

Wayke är Sveriges snabbaste växande marknadsplats för försäljning av bilar. Med ambitionen om att skapa trygga och säkra bilaffärer skapar de en digital kundupplevelse i världsklass. Idag sker allt fler digitala bilaffärer och plattformen skapar tidigare dialog med snabbare och enklare avslut. På Svenska Motors webbplats har man tidigare använt sig av en låst och färdig iframe, men för att få full kontroll av innehåll och design har man nu valt att göra en integration med Wayke API. Vi har därav utvecklat och designat ett WordPress plugin som integrerats samman med Waykes system. Detta medför att Svenska Motor nu själva kan kontrollera vilken typ av data och innehåll som ska presenteras på sin egna hemsida. Bilarnas information hämtas automatiskt från Wayke.se, medans design och den data som visas styrs av oss. Denna nya funktion gör hemsidan allt mer flexibel och enklare att hantera, den ger även Svenska Motor full kontroll över innehållet där arbetet också är bra ur både SEO-, varumärke- och användarsynpunkt.

Från idé till färdig lösning

Under projektets gång har vi haft med alla kompetenser i huset, både vad gäller frontend och backend. Innan integreringen mot det nya systemet kan påbörjas arbetar vi med UX, user experience, där vi analyserar användarupplevelsen och hur potentiella köpare interagerar med produkten vi ska sälja. Här tar vi fram en wireframe över vad och hur bilarna ska presenteras för att sedan skapa en design över den data som skall finnas med på hemsidan. Därefter kan vi påbörja utformningen av API:et och integrationen mot Wayke. Samma plugin har också applicerats för Motornova, som är ytterligare ett dotterbolag som ingår i Nordiska Motor koncernen.

 

 

Smart filtrering med sökfunktion

Bilarnas filtreringsfunktion är ett extra hjälpmedel som är anpassat efter kundens efterfrågan. Den smarta sökfunktionen gör det möjligt att enkelt söka efter exempelvis en vit Kia som har bensin som drivmedel, där också sökningen samtidigt sparas i filtreringen. Skapade filtreringar sparas även per arkivblock i local storage, vilket gör att när man som besökare lämnar sidan och sedan återkommer, så finns filtreringen fortfarande sparad.

Unikt och anpassat innehåll för varje sida

För att Svenska Motor enkelt ska kunna anpassa bilarnas olika undersidor har vi byggt egna komponenter i WordPress editorn Gutenberg. Med hjälp av färdiga block som är utvecklade i React kan man nu applicera bilar med specifika beskrivningar på relaterade undersidor. Exempelvis om Svenska Motor skapar ett nyhetsinlägg om Kia XCeed Plug-in Hybrid, så kan man enkelt skapa en filtrering där man enbart väljer att visa matchande bilmodell med bilar som finns i lager. Funktionen gör det även möjligt att visa specifika bilar med hjälp av registreringsnummer.

För att ytterligare underlätta Svenska Motors arbete har vi även med hjälp av custom data gjort det möjligt att addera egna block inne på sidan för en specifik bil. I vanliga fall är bilarna låsta till en grunddesign och mall som inte går att justera i. Men i vårt fall har vi öppnat upp möjligheten för Svenska Motor så att de kommer åt att specialanpassa innehållet. Exempelvis kan de lägga till information kring vinterdäck eller relaterade bilar som liknar den man just nu tittar på. All information synkas i realtid mot Wayke vilket gör att när någon information ändras på bilen, uppdateras och justeras den också direkt på webbplatsen.

Verktyg för sökmotoroptimering (SEO)

Eftersom bilarna inte ligger uppladdade på Svenska Motors egna webbplats utan på Wayke, har vi även varit tvungna att göra en integration med WordPress mest populära SEO plugin –  Yoast, så att Google, Bing och andra sökmotorer enkelt kan indexera bilarna. Vi kollar dagligen av samtliga bilar och genererar en sitemap som vi integrerar med Yoast Sitemap. Med schemalagda script kollar vi om det skapats nya bilar, om bilar har raderats och om bilar har modifierats.

Vi har även lagt in data för relevanta Open Graph-taggar så att bilarna kan visas och delas optimalt på samtliga sociala medier.

 

Fortsatt utvecklingsarbete

Arbetet tillsammans med Svenska Motor har varit bra och deras breda kunskaper inom bilbranschen har genomsyrat hela projektet. Med ett stort utbud av bilar i lager ser vi fram emot att fortsättningsvis genomföra ytterligare förbättringsåtgärder för att förenkla hanteringen av bilarna. Bland annat planerar man i framtiden applicera funktionen till att kunna köpa sin bil online. Framöver kommer vi fortsätta att uppdatera, drifta och underhålla webbplatsens funktionaliteter.

Resultat; Motornova, Svenska Motor

Kontakta oss

Har du ett projekt du vill komma igång med? Kontakta oss genom att fylla i formuläret nedan så återkommer vi.





* obligatorisk