Ökad digital närvaro för marknadsledande CEJN
CEJN är ett globalt, marknadsledande företag med rötter i Skövde. Deras huvudsakliga fokus kvarstår sedan företagets bildades 1955: att utveckla innovativa snabbkopplingslösningar med fokus på säkerhet. Och med kärnvärden som kvalitet, miljö, prestanda och innovation har de idag säljbolag runt om hela världen. För CEJN Norden AB fick vi år 2019 förtroende att öka och optimera deras digitala närvaro. Ett samarbete som snabbt både utökades och utvecklades – och som vi med stolthet och förtroende håller liv i än idag.
Att starta företag 2024 innebär ofta att börja digitalt. Hemsidor och sociala medier kan i mångt och mycket beskrivas som själva navet för ett företags vara eller icke-vara. Men när företaget funnits – och det på ett väldigt framgångsrikt sätt – sedan långt innan någon funderade på om det här med internet är en fluga eller inte, hamnar vi på en helt annan spelplan. En väldigt tacksam sådan.
Vårt uppdrag bestod bland annat av:
- Löpande hantering och optimering av det organiska flödet på Facebook
- Annonsering på sociala medier
- Datadriven retargeting och optimering
- Analys av digitala beteenden
- Utvärdering och kontinuerlig förbättring
Outforskade möjligheter och maxad potential
Att framgång föder framgång är inte en osanning. Men kanske en sanning med modifikation. Att introducera ett framgångsrikt företag på, en förvisso komplex, men i grunden väldigt framgångsrik kontext skulle kunna vara en ekvation som skriver sig själv. Men risken är stor att insatsen blir större än utfallet, om man inte spelar sina kort rätt. I det här samarbetet fick vi äran att arbeta med en av våra främsta på sitt område. Att kommunicera och marknadsföra den framgång CEJN Norden gjort – och kontinuerligt fortsätter att göra – blev tveklöst en tacknämlig uppgift. Men med det sagt inte utan en twist. För i och med en ökad digital närvaro finns det plötsligt också outforskade möjligheter. Möjligheter vi naturligtvis ville ta vara på – och maximera.
Genom en skräddarsydd annonsering på Facebook kunde vi först och främst kommunicera CEJN som varumärke till en bred massa. Detta i delat syfte. För å ena sidan ville vi nå ut brett med CEJN:s uppdrag och deras värderingar för att ytterligare stärka deras varumärkespositionering. På så vis kunde vi både lyfta bilden av CEJN hos de som redan känner till dem – och samtidigt introducera företaget till de som kanske aldrig hört talas om dem. En grupp väl värd att investera tid och energi i. Samtidigt fick vi kontinuerligt större insikter om målgruppernas digitala beteenden – och vad som lockar deras intresse. Och för ett företag som tidigare inte verkat i sociala medier blev detta helt nya – och mycket värdefulla – insikter.
Datadriven retargeting och optimering
Mot den bakgrunden spenderade vi också en stor del tid på att analysera den data vi fick in om vilka som interagrerat med annonserna – och jobbade därefter mycket med retargeting för att nå målgruppen på ett ännu djupare plan. En stundom utmanande, men otroligt tacksam marknadsföringsstrategi som inte bara låter oss optimera innehåll i realtid, men som också ger oss bredare förståelse för CEJN:s målgrupp över tid; vilket på sikt kommer göra både marknadsföring och innehåll ännu skarpare.
Responsen har inte låtit vänta på sig! Redan från start har vår marknadsföring med tydlighet satt sitt avtryck – både i antal visningar, kommentarer och digitalt engagemang. Samarbetet med CEJN Norden utvecklade sig snart även till kontoret i Danmark, som är fristående Norden, och idag sköter vi även alla organiska uppdateringar för båda företagen.
CEJN:s digitala resa har tveklöst ändå bara börjat. Och vi ser med spänning fram emot nya utmaningar i vår fortsatta gemensamma resa!
Fler liknande uppdrag
Behöver ni rådgivning för er digitala marknadsföring?
Då har du hittat rätt! Kontakta oss så berättar vi mer.