Kund

Gefle Lastbilstvätt

År

2017 – idag

Typ

Webbapplikation

Med gedigen utrustning och ett automatiserat system driver Gefle Lastbilstvätt en tvätthall av ansenligt hög klass. Här kan den identifierade kunden tvätta sina större fordon utan större ansträngning än att blippa sitt RFID-kort. Detta mycket tack vare ett bryggande system som kommunicerar med både PLC-dator på plats, RFID-läsare och en webbaserad lösning. En koppling – och effektivisering – vi är stolta över att ha varit del av.

I den bästa av världar kan en bra idé bli en ännu bättre idé. Och det var precis det som hände när vi inledde vårt samarbete med Gefle Lastbilstvätt. För i samband med deras framväxt hade vi precis lanserat en webblösning som tycktes passa deras verksamhet perfekt. Åtminstone i grunden. Vi tog alltså ett befintligt system och vidareutvecklade, skräddarsydde och optimerade för just Gefle Lastbilstvätt. En verkligt rolig uppgift där vi fick agera i det fält vi ter oss allra bäst. 

Utmaningen i det här projektet låg dock inte i webben. Gefle Lastbilstvätt är en föregångare i sin bransch och kräver tekniskstarka lösningar och automatiserade digitala processer. I samarbete med Lambergs Maskin & Automation axlade vi ansvaret för att brygga verkligheten i tvätthallen med de digitala flöden som krävs för att skapa den smidighetsupplevelse Gefle Lastbilstvätt idag tillhandahåller. Och medan den webbaserade lösningen kan verka relativt standardiserad, så är bryggan dem emellan en mer komplex historia.

Vårt uppdrag bestod bland annat av:

  • UX/UI-design
  • Integration med tvätthall
  • Systemutveckling med Laravel
  • PLC-koppling med Python
  • Export av fakturaunderlag

Enkelhet framför allt

För att driva en obemannad lastbilstvätt behövde vi säkerställa ett system som låter kunderna enkelt ta sig in i hallen, utföra diverse tvättprogram, alternativt tvätta sitt fordon manuellt och sedan ta sig ut. Detta samtidigt som någon – eller i detta fall något – sammanställer kundens förbrukningskostnader och hallhyra. Därför införde vi inledningsvis ett RFID-kort, genom vilken kunden blippar sig in i lokalen. Därigenom är kunden identifierad och kan vidare interagera med en touchskärm, vilken också rekommenderar lämpliga tvättprogram för just det fordon kunden kör.

På plats i lokalen har Lambergs Maskin & Automation en PLC-dator kopplad till både utrustning och portar. En nyckelkomponent i projektet som vårt system absolut behövde kommunicera med, liksom med RFID-läsarna. Detta så att rätt kostnader tillfaller rätt kund. Det är alltså just i bryggan mellan PLCn, RFID-korten och vår webb som vi insamlar information om varje kunds besök lika väl som om det funnits personal på plats. Sannolikt till och med bättre, med tanke på datorns precision. Allting sker dessutom per automatik och upplevelsen för kunden blir både sömlös och smidig.

Gefle Lastbilstvätt har allt sedan systemet implementerats både utvecklats och förändrats – men vi står stadigt kvar som deras partner och ser fortsatt fram emot deras digitala resa.

Söker du utveckling utöver det vanliga?

Då har du hittat rätt! Kontakta oss så berättar vi mer.