Kund

Provektor

År

2024

Typ

Webbplats

Resultat

Provektor är ett elinstallatörsföretag med hemmabas i Skara, men det är bara toppen av isberget. På programmet står allt från energioptimering till industriell automation, inklusive solenergianläggningar i alla upptänkliga storlekar. Allt detta bedrivs framgångsrikt på ett femtontal orter runt om i Skaraborg och i Sydsverige.

Som för många andra företag i branschen är det många som uppfattar dem som en lokal elfirma och inte har en aning om den breda kompetensen i verksamheten. För att råda bot på detta har vi byggt upp en ny webbplats med målet att tydliggöra den imponerande bredden och resurserna. Utmaningen ligger främst i att berätta allt som behöver berättas för de olika målgrupperna, samtidigt som sajten måste kännas lättnavigerad.

Ledordet för att lyckas är struktur, med rätt information på rätt ställe – och på rätt nivå. Här resulterade det i en ”tredimensionell” webbplats med inledande översiktliga presentationer uppdelade på olika huvudområden, där besökaren sedan själv i varje läge kan välja hur djupt han eller hon vill gräva i sin törst efter kunskap.

Utforska verksamheten genom fiktiv stad

Eftersom vi alla söker fakta på olika sätt nöjde vi oss inte med att dela upp sajten efter affärsområden – ett grepp som i första hand vänder sig till dem som är ganska säkra på vad de söker. Den alternativa sökvägen handlar om att istället utgå från besökarens egen roll, där vi redovisar utbudet för olika branscher. Här sker det via en animerad karta över en fiktiv stad, där besökarna kan hitta verksamheter som liknar deras egna. Även här är informationen förpackad i lager, så att ingen ska behöva känna sig överväldigad av innehållet.

Dessa dubbla ingångar, där inget innehåll upprepas med samma ordalydelser, bidrar också till att anpassa sajten till sökmotorernas krav på fylligt innehåll – utan att behöva överinformera.

Referensprojekt som bygger förtroende

För en bransch som Provektors, där tjänsteutbudet uppvisar en smått otrolig bredd med djupa kompetenser, väljer vi ofta att låta referensprojekt väga tungt. Det är ett effektivt pedagogiskt grepp som bygger förtroende och gör att i stort sett alla kan hitta ett jämförelseobjekt som liknar deras egna behov. Samtidigt ger det oss många tillfällen att beskriva vad som kan ingå i ett uppdrag.

Webbplatsen ska självklart inte bara vara ett snyggt skyltfönster – målet är i alla lägen att skapa kontakt som genererar affärer. Därför är det viktigt att inte besvara alla funderingar fullt ut, utan lämna lite utrymme till besökarens nyfikenhet, med enkla kontaktvägar och så kallade ”call-to-action” som löper som en röd tråd genom hela webbplatsen. Kontaktinformationen blir extra viktig för ett företag som Provektor, med filialer på så många orter. Här ger vi besökaren möjlighet att välja mellan att söka via en karta eller i listvy, allt efter egna preferenser.

Härutöver har vi förstås också tillämpat en rad små finurliga UX- och designgrepp som underlättar, styr rätt och förhöjer upplevelsen. Kika in på provektor.se och se vad du själv kan upptäcka. Och ta sedan kontakt med oss, förstås!

Söker du utveckling utöver det vanliga?

Då har du hittat rätt! Kontakta oss så berättar vi mer.