Inhouse SEO – Fungerar det?

Inhouse SEO innebär att ta hand sökmotoroptimeringen själv, med de resurser som finns i företaget. Men hur smart är det att sköta allt själv egentligen?

Christian Rudolf som är VD och grundare av SEO-byrån Topdog berättar sin syn på det hela.

Vad behöver ett företag göra för att lyckas med SEO?

För att förstå vad det är vi ger oss in på om vi funderar på att sköta sökoptimering och content marketing inhouse behöver vi först förstå vad SEO är. Vad som behövs för att lyckas. Det är en komplex vetenskap. Ett område som ständigt utvecklas. Google, sökbeteenden och konkurrensen skiftar hela tiden, vilket ställer krav på den som jobbar med sökmotoroptimering.

Mycket kortfattat kan SEO sammanfattas så här: Sökmotoroptimering handlar om att förbättra en webbsajt så att dess innehåll kan ranka i sökmotorerna och därmed attrahera besökare, som därefter – förr eller senare – kan konvertera och bli kunder till företaget.

SEO ”i ett nötskal” består av fyra delar:

  1. Content: Allt innehåll på webbplatsen. Oftast text men det kan även vara bilder, videos och podcasts. Content ska svara på dina kunders frågor och vara hjälpsamt. Det är detta innehåll som ska ranka och fånga in besökare.
  2. Teknik: Själva plattformen som webbplatsen ligger på, ofta ett CMS som exempelvis WordPress, men det finns många olika alternativ. Till tekniken hör bland annat hastighet och teknisk SEO för att Google ska hitta rätt på sajten.
  3. Användarvänlighet: Skön UX så att användarna hittar vad de söker snabbt och att de trivs på webbplatsen.
  4. Länkar: De allra flesta webbsajter behöver relevanta länkar från andra sajter för att ses som en auktoritet av Googles och därmed kunna hävda sig i konkurrensen.

Dessa fyra punkter kan sammanfattas i att det krävs gedigen kunskap om hur sökmotorer fungerar för att gå i mål. Givetvis finns en mängd aspekter av var och en av dessa delar. Här ger Topdog ett bredare perspektiv.

Många företag gör misstaget att anlita en kille eller tjej som är ”duktig på sökmotoroptimering” men som i själva verket är en nybörjare. De flesta som kan något om sökmotorer på riktigt håller nog med mig när jag påstår att det åtminstone krävs ett antal års erfarenhet innan man börjar behärska SEO på riktigt.

För att lyckas med sökmotoroptimeringen behövs ytterligare två mycket viktiga saker:

  • Planering: Ni behöver en plan för vad som ska göras, inte minst en content plan som visar vilket innehåll som ska produceras. Utan denna karta blir det bara ett ”duttande”, vilket är ineffektivt. Det vanligaste misstaget företag gör inom SEO är att de underinvesterar. De inser inte hur mycket projektet faktiskt kommer att kräva. Det är trots allt en kamp mot andra företag som också vill synas i serpen. Därför behövs planering, inklusive resursplanering.
  • Genomförande: Planen ska genomföras också. Här är ett vanligt misstag att företag tror att de kan lösa sin sökmotoroptimering genom att anställa en person som får i uppdrag att ”fixa rankingen”. Det går sällan. Nästan aldrig. För att lyckas behövs också en budget för att producera texter och eventuellt annat content, samt för outreach för att skaffa bra länkar.

Klarar företaget detta? I så fall kan det finnas en del fördelar med inhouse SEO (men vi kommer snart till nackdelarna också):

Visst finns fördelar med att sköta SEO inhouse

  • Full kontroll: Ingen risk att hamna i famnen på en byrå med dålig kommunikation och som styr i fel riktning.
  • Kunskap om företaget och branschen: Det interna teamet känner till hur företaget fungerar, dess prioriteringar och vad som är viktigt i branschen.
  • Alltid nära: Intern kommunikation blir enkel – bara att knalla över till kollegorna.
  • Full flexibilitet: Internt SEO-arbete gör det möjligt för företaget att anpassa strategier och taktiker efter sina specifika behov och resurser.
  • Långsiktighet: Med en SEO-avdelning går det att göra en långsiktig satsning som genomsyrar verksamheten i många år framöver.
  • Institutionalisering: De kunskaper ni får på området stannar i företaget och kan bli en del av processerna.

Men det finns även uppenbara nackdelar

  • För få resurser: Det är lätt att underskatta vilken tid och vilka resurser som faktiskt kommer att behövas för att lyckas inhouse. Många tror att det räcker att anställa en person, vilket då lätt leder till frustration hos densamme. Detta är en viktig aspekt.
  • Brist på kunskap och erfarenhet: Det är sällan företag lyckas hitta en expert med kompetens som är jämförbar med en bra byrå. Utan den kunskapen kan det vara svårt att nå i mål.
  • Svårt att arbeta dedikerat: SEO-ansvarige får inte alltid jobba enbart med sökmotoroptimering och kan även få svårt att få loss resurser i form av tid från sina kollegor (vilket kommer att behövas).
  • Riskfyllt: Ett eventuellt misslyckande behöver inte bara innebära brist på framsteg. Det kan krascha hela webbsajten och förstöra aktuell ranking. Risken att hamna efter konkurrenterna är också en risk som kan mätas i pengar.
  • Kan bli dyrt: In house kan snabbt bli dyrare än att anlita en byrå som ”vet vad de gör” för att genomföra ett projekt under en begränsad tid.
  • Stor risk att misslyckas: SEO-satsningar som är helt gjorda inhouse misslyckas tyvärr ofta.

Ett bättre alternativ till inhouse SEO

Många tror att valet står mellan att sköta allt arbete själv och att anlita en SEO-byrå som ”fixar” rankingen. Det finns byråer som erbjuder det, ett ”hands off”-upplägg på sökmotoroptimeringen, men det blir sällan bra.

Den bästa lösningen enligt mig är att anlita en byrå vars insatser kan integreras i lämplig grad med era befintliga processer och rutiner. Hos vissa företag innebär det att byrån tar hand om det mesta som har med sökmotoroptimering att göra. Från planering till genomförande och uppföljning. Men alltid i koordination med er. Andra företag kan tänka sig att avsätta resurser exempelvis för de tekniska åtgärderna, design och UX men vill ha hjälp med contentproduktionen. Ibland kan nästan allt göras inhouse, men med projektledning och koordinering av en extern konsult som har erfarenhet och perspektiv. Vissa vill sköta det mesta av planeringen själva men tar hjälp av en contentbyrå för textproduktionen.

En bra byrå ser till att ni lär er av projektet. Det kan till och med bli första steget till att bygga upp en intern SEO-kompetens med rätt rutiner. Det finns alltså många upplägg. Vad som är lämpligast beror på en mängd faktorer såsom företagets storlek, vilka resurser som kan avsättas internt och vilken kompetens det går att komma över.

När behöver man en SEO-byrå?

Storleken på företaget är ofta avgörande för om en sökmotorbyrå behövs eller inte. SEO för småföretag innebär nästan alltid att extern hjälp behövs skulle jag säga. Ett medelstort företag kanske vill bygga upp egna kompetenser på området för att skapa långsiktighet och värde för aktieägarna, men väljer i så fall med fördel att ta hjälp av en duktig byrå för att göra det. Det riktigt stora företaget har säkert resurser att skapa en egen SEO-avdelning och anställa experter och skribenter (som då ofta kommer från ett tidigare jobb på en byrå).

Jag vill påstå att företag i alla storlekar har nytta av att engagera en SEO-byrå så att satsningen verkligen lyckas. Nyckeln till framgång är att byrån förstår hur upplägget ska anpassas efter just er verksamhet, era processer, förutsättningar och målsättningar.

Vill du veta mer om SEO?

Varmt välkommen att kontakta oss!