Kund

Furhoffs

År

2020-

Typ

Digital marknadsföring

Webbplats

Med över hundra års erfarenhet producerar Furhoffs rostfria lösningar för framtiden. Och med en lång hantverkstradition i bagaget tillverkar de egna produkter under namnet FURO. Ett starkt kommersiellt gångbart namn vi såg stor potential i att marknadsföra ytterligare och därigenom också stärka Furhoffs varumärkesposition digitalt. Ett spännande uppdrag i många steg där våra marknadsförare fick stor nytta för sitt konceptuella tänk och datadrivna arbetssätt.

Furhoffs har allt sedan starten strävat efter att ligga i framkant vad gäller yrkeskunnande och den senaste tekniken – något som onekligen satt dem på kartan. Idag är de kända för sin höga kvalitet och stora leveransprecision. Men liksom många andra upplevde företaget att den eskalerande digitala marknaden skenade fortare än beräknat – och vi fick därmed under 2020 uppdraget att öka deras synlighet på sociala medier samt drivna in mer trafik till deras webbplattform via Google Ads. En utmaning vi antog med lika mycket kreativitet som strategi. För när ett företag kommer med så lång och stark bakgrund som Furhoffs, men utan större etablerad närvaro i den digitala sfären, finns en alldeles unik möjlighet att repositionera och ytterligare stärka ett redan starkt varumärke, om man spelar sina kort rätt.

Vårt uppdrag bestod bland annat av:

  • Anpassad retargeting-strategi
  • Annonsering på sociala medier
  • Annonsering på Google
  • Visuell konceptualisering
  • Koncept och operativ digital strategi
  • Målgruppsanpassad marknadsföring

Stärkta varumärkesinsatser genom visuell och datadriven marknadsföring

Det blev därför viktigt att angripa den digitala marknaden från olika infallsvinklar. Dels ville vi underlätta för den redan potentiella kunden att hitta Furhoffs och deras sortiment online – men vi ville också presentera företaget, kanske primärt för yngre målgrupp, på sociala medier. Här nyttjar vi Meta som en uppsökande kanal för att hitta nya potentiella kunder, medan Google annonseringen får agera lockbetet för redan potentiella spekulanter. Vidare har annonseringen byggts upp liksom en flerstegsraket där första annonsen gick brett, för att senare driva ytterligare annonsering till dem vi såg interagerade med innehållet. Ett arbetssätt som tillåter oss komma mycket nära kunderna – och därmed kunna anpassa innehållet efter uppdagat intresse.

Strategiska insatser för att nå nya och potentiella kunder

All annonsering säkerställer genomgående att namnet FURO syns tydligt för kunden. Namnet, som etablerats av företaget sedan långt innan vårt samarbete, är starkt kopplat till företaget och därmed avsändaren av produkten. Vilket i sig självt är ganska genialiskt. Och i en bransch där produkter ofta återfinns i olika utföranden hos flera aktörer är det oerhört viktigt att utmärka sig. Vidare har vi sett en stor vinning i att gå från renodlade katalogbilder till att konceptualisera produkterna och visa dem i den miljö kunden sannolikt kommer nyttja dem. Att hitta kundnyttan må förvisso vara alla marknadsförares nöt att knäcka, men i det här fallet blev det extra tydligt – varför vi också valt att arbeta väldigt visuellt; samtidigt som den datadrivna marknadsstrategin grundat hela uppdraget och låtit oss nå rätt person, med rätt budskap, på rätt plats.

Antalet sökningar efter FURO-produkter har ökat sen vi inledde vårt samarbete – och nu fortsätter vi framåt; mot ännu fler datadrivna insikter och ännu mer skarpladdad marknadsföring!

Vill ni stärka och förbättra er digitala profil?

Då har du hittat rätt! Kontakta oss så berättar vi mer.

linn